onsdag 7. mars 2012

vårvær


Det har snødd og blåst i dag. Nesten hele dagen. Det er stor kontrast til de solfylte dagene hvor man kunne lette på tilkneppede vinterklær og la solstrålene varme en vinterfrossen kropp. Vi fikk en smak av hva som kommer. En smak av sommeren som ikke er langt unna. Blir det mer vinter nå da, hører jeg noen sukke. Jeg kaller det friskt vårvær jeg, og smiler når jeg ser det lette fine dekke av snø. Våren er kjempende, den kjemper seg fra vinter til sommer. Var kampene slutt, ville det alt vært sommer. Vær tålmodig dere som venter på sommer. Den kommer, bare vent. Kanskje er det noen knopper som ikke er helt klar for å springe ut i livet. Kanskje de trenger mer tid? Kanskje trenger de noen dager og uker til i et lunt trygt stille dekke av snø. Før de samler nok mot og krefter til å bryte ut av knoppen og ut i vakker blomst. Bare vent, så skal du få se. Våren er vakker, synes jeg.



Illustrasjon: "Marsmorgen" av Nikolai Astrup. Mer om bildet her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar